Groot Brittannië Ierland,natuur en Newcastle

2 september

Het is nog vroeg de koffer is gepakt en staat klaar in de gang de rugtas is gevuld en staat met mijn jas netjes bij de koffer. Nu wachten op de taxi die is netjes op tijd instappen en dan even appje naar Ans dat we er aankomen. Die staat beneden met haar bagage te wachten. Het is rustig onderweg ja logisch het is nog heel vroeg (05;45uur)

De bus is ook lekker op tijd en als iedereen is ingestapt en gecontroleerd op de lijst vertrekken we richting Zeeland via Oss.

Daar halen we nog een paar reizigers op. We rijden goed op schema. Als we bij het Witte Huis in Zeeland aankomen, komt net de zon op mooi gezicht zo over die weilanden. Op naar de koffie! Dan gaan we rustig onze koffer halen en bij de juiste bus neerzetten. We zien ons grote vriend Henny bij zijn bus naar de Bloemenriviera staan dus weer even een praatje pot. Ik weet niet wie jullie reisleider is ik ken hem niet. Ik zeg klopt hij komt nooit hier maar stapt halverwege op. Als t goed is neemt hij de bus straks in Antwerpen over. We kennen hem al van de reis naar Zagan met kerst '23.

Hij moest lachen. Veel plezier weer meiden!! En zo gaan we ieder ons weegs

 

We stappen in de bus en zien al vrij snel dat er genoeg plek is dus je hebt m door wij ieder een eigen bank kunnen altijd nog naast elkaar zitten. Maar was niet nodig ruimte genoeg meerderen deden ons voorbeeld volgen. De chauffeur zet de bus in beweging. Hij verteld dat hij rijdt tot om en nabij Antwerpen waar onze chauffeur voor de rest van de reis zal opstappen Floris genaamd. Dat is mooi denken wij. Hij vraagt ons of we de paspoorten vast startklaar willen houden want Floris zal die bij binnenkomst direct scannen zodat hij ze bij de ferry kan tonen zodat wij niet in een rij hoeven staan wachten dat scheelt een hoop tijd! Zo rijden we voor we er erg in hebben Vlaanderen binnen en even later staan we op de parkeerplaats en komt Floris aan boord. Hij scant zoals gezegd en vertrekt met ons richting Duinkerken. Onderwijl doet hij het gebruikelijke riedeltje van rouleren e.d. en We hebben aan boord een Piepie maar geen Poepie voor die laatste ga je me roepen zodat ik kan stoppen! Dan rijden we langs een heel grote begraafplaats even opzoeken dus.

 

Dunkirk Town Cemetery 

De stadsbegraafplaats ligt op de zuidoostelijke hoek van de stad Duinkerke, direct ten zuiden van het kanaal en op de weg naar Veurne (Furnes) in België.

Rechts van de hoofdingang van het Dunkirk Memorial zijn 2 delen van de oorlogsgraven van het Gemenebest te zien: Percelen IV en V uit WOI en Percelen I en II uit WOII

Gedurende de WOI was Duinkerk een watervliegtuigbasis en later een American Naval Air Service-basis. 

Tijdens WOII, was Duinkerken het toneel van de historische evacuatie van de Britse expeditiemacht uit Frankrijk in mei 1940. De begraafplaats bevat 460 Commonwealth-begrafenissen uit WOI de 1ste 10 van hen zijn niet geïdentificeerd.

 

We zouden naar Duinkerken maar dat wordt Calais, de reden? Niet bekend heeft ook geen meerwaarde. Wel dat het nog 186 km rijden is.

De Douane bestaat uit 2 controles. Eerst ga je langs het douanehokje van de Franse Douane, waarna je een bocht maakt en eenzelfde soort paspoort controle krijgt van de Britse Douane. Je hoeft de auto/bus niet uit, maar kunt gewoon de paspoorten van alle inzittenden door je open raam afgeven aan de douanemedewerker (hier dus de tijdwinst door het inscannen). 

De haven van Calais

Deze bevindt zich zo’n 38 kilometer van de Britse kust. Er vinden meer dan 40 afvaarten per dag plaats. Jaarlijks stappen 10 miljoen passagiers aan boord bij één van de 3 operators: DFDS, P&O Ferries of Irish Ferries.

Maar het gaat allemaal zonder veel oponthoud en voor we er erg in hebben, zijn we al door de douane. We mogen nu even heerlijk rondbanjeren op het terrein en in de winkel voor we op de Ferry stappen Als we dat doen verlaten we voor even de EU natuurlijk.

 

WIFI UIT!!

We zijn aan boord en krijgen een coupon waar we een maaltijd mee kunnen halen. Ja ech de rij was best wel lang dat snap wel. Dit was geen extra uitgave maar service van de maatschappij. Laten we dan maar gelijk goed beginnen en wel met Fish & Chips met Coca-Cola haha. Lekker hoor niets mis mee en ze waren niet karig zoals je ziet. Daarna even de boot verkennen en aan dek lekker uitwaaien en van de zon genieten. We varen 2 uur dus we hebben de tijd.

En dan naderen we de overkant Waauw dat is mooi zeer indrukwekkend 

 

The White Cliffs of Dover

Het lijdt geen twijfel dat deze een van de meest spectaculaire natuurlijke kenmerken van dit land zijn. Ze zijn een officieel icoon van Groot-Brittannië en zijn al eeuwenlang een teken van hoop en vrijheid.

De kliffen bieden enkele van de meest spectaculaire uitzichtpunten en wandelingen Je kunt langs de klif naar de vuurtoren van South Foreland lopen voor een spectaculair uitzicht en stop dan even voor een afternoon tea bij Mrs Knott's Tearoom.

Voor nog meer geschiedenis, ga onder de grond en bekijk de Fan Bay Deep Shelter, een veilige accommodatie gebouwd voor soldaten tijdens WOII. 

Leer hier meer over de fascinerende militaire en strafrechtelijke geschiedenis van de White Cliffs en geniet van de zeldzame flora en fauna die alleen in dit krijtgrasland te vinden zijn.

De krijtrotsen van Dover maken deel uit van de kust van Engeland bij het Nauw van Calais. Met goed weer zijn de krijtrotsen vanaf Cap Gris-Nez in Frankrijk te zien. 

De Victoriaanse vuurtoren

Het herkenningspunt van de White Cliffs, werd gebouwd om zeelieden te waarschuwen voor stuifzand en hen door de Straat van Dover te leiden. De vuurtoren, een plaats van innovatie en wetenschap, was de eerste die overal ter wereld een elektrisch licht liet zien.

 

Eenmaal weer aan wal zijn we 1 uur terug gegaan in de tijd en rijden we links en de snelheden e.d. staan nu in mijlen geen kilometers. Voor Floris geen probleem meer die rijdt deze tour nu voor de 12e keer dit jaar.

De veerboothaven van Dover

Dit is een vrij compacte haven voor het aantal schepen dat aanmeert. Dat maakt het voor de reizigers wel overzichtelijk, maar het kan er ook erg druk zijn. De haven van Dover (GB) is een van de belangrijkste passagiers- en commerciële havens van Europa. Meer dan 2,5 miljoen vrachteenheden met een waarde van meer dan 15,5 miljard pond worden hier elk jaar verzonden. We rijden door het havengebied nog wel even leuk. 

 

Dan gaan we door naar ons 1ste hotel. Onderweg is niet heel veel te zien ja bomen en snelwegen maar die heb je bij ons ook! We hebben nog 1 sanitaire stop. Later begint de lucht mooi te kleuren en dan ja hoor bewoond gebied we zien huizen en daar staat het bord dat verwijst naar de plaats waar we zullen overnachten. Je ziet het is al donker. Bij aankomst koffers uit de bus en voor in de eetzaal zetten dan direct aan tafel. Nou moet toegeven het smaakte voortreffelijk De ham werd vers gesneden terwijl je stond te wachten dat was echt smullen ons buikje rond en dan nu naar de kamer.

 

Je ziet niets mis mee
Je ziet niets mis mee

Coventry 

Floris gaf in de bus al aan dat het een mooi plaatsje is. Het is donker als we aankomen en er lopen vrij veel immigranten rond die je lastig kunnen vallen maar het is wel vertrouwd. Kijk maar wat of je doet op de terugweg komen we hier ook maar dan wat vroeger dan zal het nog licht zijn! We keken elkaar aan en de keuze was gemaakt wel gaan nog even rondkijken. En daar hadden we geen spijt van. Grandioos! Ik laat t grotendeels bij foto's daar we alles bij daglicht ook weer zullen zien en dan vul ik de overige informatie aan. Ons hotel was recht tegenover het busstation.

Pool Meadow Bus Station

Het wordt beheerd door Transport for West Midlands. Lokale bus- en nationale touringcardiensten van verschillende bedrijven bedienen het busstation met 19 vertrekstands. National Express Coventry heeft zijn depot naast het busstation. Er zijn toiletten, ticket- en informatiefaciliteiten op het terrein en je vindt er verschillende winkeltjes. Dan ook de dubbeldekker maar even vastgelegd natuurlijk.

The Whittle Arch

is een buisvormige structuur met 2 bogen die een centraal punt vormt voor de hele ontwikkeling van Millennium Place. Het is vernoemd naar en herdenkt Sir Frank Whittle, de pionier van de straalmotor, die werd geboren in Coventry. De bogen beslaan 60 meter over een serviceweg en zijn gevormd uit buisvormige roosters van de aerofoil-sectie, bekleed met geperforeerde roestvrijstalen omhailing. De bogen zijn vervaardigd uit standaard cirkelvormige holle stalen secties die zich uitspannen tussen vergulde diafragma's. De bogen leunen tegen elkaar en ondersteunen elkaar via een enkel verbindingspunt bij de kroon, ongeveer 15 meter boven de grond. 'S Nachts wordt de structuur verlicht vanuit de stalen gaasbekleding.

Kapel van Christus de Dienaar, Dom van Coventry

De vrijwel vrijstaande kapel van Christus de Dienaar (ook bekend als de Kapel van de Industrie) bevindt zich in de liturgische zuidoostelijke hoek van de kathedraal van Coventry. Het neemt de vorm aan van een helder geglazuurde cilinder en baadt dus in licht, met een centraal altaar en hangend kruis, met een kroon van gescheurde sculptuur van Geoffrey Clarke (met verlichtingsarmaturen), als hoofdfocus. Helaas hij was gesloten. Uiteraard mag de Engelse taxi natuurlijk niet ontbreken.

 

 Het standbeeld van Sir Frank Whittle

Staat voor het Coventry Transport Museum.  Sir Frank Whittle was de uitvinder van de straalmotor. De eerste ideeën van Frank Whittle stammen uit de jaren 20 toen hij als jonge luchtmachtofficier bij de Royal Air Force enthousiast aan de slag ging met zijn opgedane kennis. Zijn ontwerp was een centrifugaalmotor

Dit standbeeld herdenkt de 100ste geboortedag van Frank Whittle in Coventry en toont hem terwijl hij de eerste testvlucht van een straalvliegtuig Gloster-Whittle E28/39 bekijkt op 15 mei 1941 op RAF Cranwell. Beeld is van Faith Winter onthuld op 1 juni 2007 

The Philip Larkin

is een historische pub vernoemd naar de controversiële Coventry dichter Philip Larkin

De oude pub is omgedoopt ter ere van 1 van de beroemdste zonen van de stad.

De pub stond voorheen bekend als The Tally Ho, The Wine Lodge en Eagle Vaults. Na verschillende incidenten in de pub in de jaren '90, sloot de Tally Ho in 1993, maar kondigde al snel plannen aan om een nachtclub te worden. Het werd 1995 heropend als de TUDOR ROSE.

In december werd onthuld dat de iconische pub in het stadscentrum op zoek was naar een nieuwe huurder en nu wordt de hele plaats opgefrist. Het gebouw heeft een frisse verf en verliest zijn 23-jarige Tudor-naam ten gunste van de controversiële 20e-eeuwse dichter, die zijn jeugd doorbracht in Coventry.

Larkin werd geboren in Radford in 1922, waar hij woonde tot hij 5 jaar was voordat hij in de buurt van Manor Road in Cheylesmore verhuisde en naar de King Henry VIII School ging. Hij studeerde later aan Oxford en vestigde zich in Hull, waar hij universiteitsbibliothecaris werd.

Larkin, misschien het best bekend van de zin "They f*** you up, your mom and dad" in het gedicht This Be The Verse, wees een OBE af in 1968 en de kans om Poet Laureate te worden in 1984, het jaar voordat hij stierf.

Zijn poëziewerk wordt gevierd, maar controverse rond zijn persoonlijke leven en meningen over onderwerpen als seks en ras. In 2015 werd hij vereeuwigd in steen in de Poets' Corner van Westminster Abbey, in de buurt van de graven van collega-literaire reuzen Geoffrey Chaucer en Charles Dickens.

Je ziet dat de huizen op het plein er achter opnieuw zijn opgetrokken in de zelfde stijl. Op het plein staat een miniatuur van de Dom te shinen.

 

Een mooie afsluit van onze avondwandeling door Coventry de achtergrondinformatie komt later.

 

Nieuwe dag nieuwe kansen. We hebben prima geslapen. Kon ook niet anders zie daar toen www naar buiten keken was dit kruis ons uitzicht. We gaan op weg naar Ierland via Wales. We rijden het dorp een stukje door om een idee van de huizen te krijgen en dan via een rotonde naar de grote weg. We rijden deze Ries over het algemeen alleen over M-wegen. 

Buiten de bebouwde kom mag maximaal je 60 mijl p/u rijden, dat is zo'n 96 km p/u. Behalve campers, of auto's met aanhangers/caravans, dan is de maximum snelheid 50 mijl  (80 km) Op autosnelwegen (M-wegen) is de maximum snelheid 70 mijl p/u, dat is 112 km p/u.

Ter info; De borden zijn hier tweetalig Engels en Wales

 

Wales

Het is toch wel belangrijk om een klein stukje achtergrond erbij te doen dacht ik, ik vond deze info op Reishonger.

Wales is veelal het vergeten kindje van het Verenigd Koninkrijk. Onterecht, want de onontgonnen natuur, gecombineerd met pittoreske dorpjes en de prachtige taal, maakt deze regio tot een paradijs in Noord-Europa. De onwerkelijke leegte en ruimte van Wales wordt enkel opgevuld door de overal grazende schapen. Puur natuur en puur genieten dus!

Geografie en landschap

Wales is een schiereiland dat vastzit aan Engeland, waarmee ze samen met Noord-Ierland en Schotland deel uitmaakt van het Verenigd Koninkrijk. Wales is niet zo groot, maar heeft een indrukwekkend lange kustlijn van 1.200 km, die afwisselend uit indrukwekkende kliffen en verlaten stranden bestaat. Het landschap is voornamelijk berg- en heuvelachtig. In het noorden ligt het sprookjesachtige Nationaal Park Snowdonia en vlak boven Cardiff liggen de ruige Brecon Beacons. Daartussen ligt een prachtige heuvelachtige regio die nog nauwelijks bebouwd is. Daardoor kun je tussen de meest prachtige valleien en mooie rivieren trekken, veelal zonder iemand tegen te komen.

Klimaat 

Wales kent een gematigd zeeklimaat, dus de winters zijn zacht en de zomers worden nooit heel heet. Het hele jaar door is er kans op regen, al valt er in de winter beduidend meer dan in de zomer.

Geschiedenis en cultuur

Wales kent veel Keltische invloeden die van oudsher zijn overgebleven. Ook na de komst van de Romeinen is daar nog steeds veel van bewaard gebleven.

Hoewel Wales lange tijd het meest nauw verbonden was aan Engeland, heeft het de afgelopen jaren meer zelfstandigheid weten te verwerven. Hierdoor bezit het sinds 1999 dezelfde status als Schotland en Noord-Ierland, namelijk van constituent country of the United Kingdom.

Wales ontdekken

De leukste manier is misschien nog wel om gewoon met de fiets op pad te gaan. Zo kom je op de kleine, verlaten weggetjes waar auto’s niet mogen komen en sta je midden in de natuur!

 

Coventry Building Society Arena

Het  stadion ligt aan de rand van de stad en dient als thuisbasis voor voetbalclub Coventry City FC en voor rugbyclub Wasps. Het stadion beschikt over 32.601 zitplaatsen. Op het terrein van het stadion bevinden zich ook een expositiehal en horecagelegenheden. Bovendien ligt naast het stadion een groot winkelcentrum. Plan werd gemaakt in 1999, de Officiële opening was in februari 2005.

We rijden door mooie natuur en uiteraard ook industriegebieden. We zien ook diverse verkeersborden Kijk daar staat een huis met roze olifanten op de muur zou dat soms een chinees zijn? Weet ook niet hoe ik er bij kom hoor alhoewel?? Bij ons op weeïg naar Loosdrecht heb je wel een Chinees de Blauwwe Olifant! We rijden door tunnels en langs rivieren. Op weg naar de een plasstop en dan koffie bij de bus gezellig hoor.

 

We rijden even door stedelijk gebied met een mooi kerkje dan gaan we weer naar het water waar natuurlijk ook diverse bruggen zijn. Hehe, aangekomen op ons rustpunt ja de nood is hoog  en de benen moeten echt even goed worden gestrekt haha. Het is in Groot Brittannië s voor de touringcars zoals je ziet keurig geregeld bij de wegrestaurants. Wel leuk om dat even vast te leggen. Na een stevige tippel over het terrein, komen we bij een andere parkeerplaats we zagen een tankwagen staan die de benzinepompen bevoorraad ook wel even leuk om te zien. Als een ieder weer een lege blaas heeft op die net gedronken koffie na natuurlijk gaan we weer op weg.

 

Was weer even leuk die toiletten.
Was weer even leuk die toiletten.

Menai Strait, in Welsh

Is een smalle zeestraat van 25 km lang en 400m breed op zijn smalste punt, die het eiland Anglesey scheidt van het vasteland van Wales. Er gaan 2 bruggen over de zeestraat:

de Britannia Bridge en de Menai Suspension Bridge.

Tussen de beide bruggen ligt het eilandje Ynys Gored Goch. Op het eiland bevindt zich een woonhuis en een gebouw waarin vroeger vis werd gerookt. De hevige getijdenwerking in de riviermonding zorgt voor waterhoogtes die tot 11 meter kunnen variëren. Dijken rond de bebouwing en pompen verhinderen overstroming.

De grootte van het eiland wisselt sterk door het tij en varieert van 0,2 ha tot 1,5 ha. Het eiland is alleen te bereiken met een boot. Door verschillen in de getijden aan de uiteinden van de zeestraat kunnen er zeer sterke stromingen optreden.

Vooral het smalste gedeelte van de straat, tussen de 2 bruggen, is berucht om zijn draaikolken.

 

We zijn niet ver meer van het plaatsje met de langste naam van Europa De eerste huisjes komen in zicht.

 

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Het stadje ligt op het eiland Anglesey in Wales, het Verenigd Koninkrijk. Het is de langste plaatsnaam van Europa en de 3e langste plaatsnaam van de wereld (.

Vanwege de lengte wordt de naam vaak afgekort tot Llanfair PG of Llanfairpwll. Floris zegt onthoud gewoon gogogoch ja net zo makkelijk haha

Het stadje heette eigenlijk Llanfair Pwllgwyngyll, maar in 1860 wilde de plaatselijke raad de langste stationsnaam van heel het land hebben, en zo is de naam Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch geboren.

Hoe spreek je het uit;

De Welshe taal ziet er ontmoedigend uit voor hen die het niet spreken, grotendeels vanwege de obsessie met de letters L en W.

Maar alle woorden worden fonetisch gespeld - precies uitgesproken zoals ze worden gespeld. Als je eenmaal hebt geleerd hoe je elke letter moet uitspreken, is het niet zo erg:

Een enkele Welsh F wordt uitgesproken als een Engelse letter V.

Een dubbele F (zoals in de stad Ffestiniog) wordt uitgesproken als een Engelse F.

Een enkele L wordt uitgesproken als een Engelse L.

Een dubbele L (zoals in Llanfair) wordt uitgesproken als een Engelse L, maar je blaast lucht uit langs de zijkanten van je tong terwijl je het zegt.

CH is een zwaar opgezogen H, uitgesproken met de tong terug in de keel, vergelijkbaar met de Duitse CH.

De letter Y is een "uh"-klank, tenzij het aan het einde van het woord staat. Dan is het een "ee" geluid.

In het Welsh is W een klinker met een "oo"-klank. Het Welshe woord voor "bus" is "bws" (uitgesproken als "boos"). Het woord voor "bier" is "cwrw" (uitgesproken als "cooroo"). Snap je het nu? nou ech nee haha

En in het nederlands;

Parochie van de Heilige Maria in het dal van de witte hazelaar bij de snelle maalstroom en de parochie van de Heilige Tysilio bij de rode grot.

The Royals - William en Kate

Anglesey was ook de thuisbasis van de huidige prins en prinses van Wales (in die tijd waren ze hertog en hertogin van Cambridge) - prins William (erfgenaam van de Britse troon), en Kate (Middleton) en hun nieuwe baby, prins George.

Prins William was gestationeerd op de Royal Air Force-basis op Anglesey, waar hij diende als helikopterreddingspiloot. Hun huis was in Bodorgan - slechts een paar mijl van Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

De LANGSTE GELDIGE INTERNETDOMEINNAAM TER WERELD is: llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwlllllantysiliogogogochuchaf.com.

Dit heeft 63 tekens plus het achtervoegsel.

De uitgang "uchaf" is het Welsh voor "hoger" of "boven", en verwijst naar het bovenste (oude) deel van het dorp Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwlllantysiliogogogoch.

Het lagere dorp staat bekend als Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwlllllantysiliogogogochisaf ("isaf"isaf" = lager).

 

Gewoon even ronddwalen en genieten in het winkelcentrum wat ook een beetje dienst doet als wachtruimte voor het treinstation op dit moment.

Het heeft 1 van de mooiste klokkenmonumenten op het eiland, hoewel het een zandstraal nodig heeft om jaren van vuil te verwijderen. Er zijn ook oorlogsmonumenten in de kerk van St Mary - de parochiekerk.

Sommigen weten nog van de grote ramp tijdens WOI waarbij de S.S. Connemara veerboot, waar ze zonk bij een botsing in de buurt van Carlingford Lough. Hoewel dit niet strikt een ramp was veroorzaakt door vijandelijke actie - het was een ongeluk dat gedeeltelijk werd veroorzaakt door de oorlog (oorzaak beperkte verlichting) - niettemin, zoals het Holyhead War Memorial Committee besloot dat ze op het Holyhead-monument moesten verschijnen, was het zo met Llanfair P.G.

 

Er komen veel toeristen naar deze plaats om een foto te maken bij het treinstation en om vervolgens hun paspoort te laten afstempelen in het bezoekerscentrum. Helaas was dit gesloten. Het stond jammer genoeg geheel in de steigers zoals je ziet.

Maar het perron kon je natuurlijk wel op en we hadden geluk er kwam en vertrok een trein zodat we zagen dat t niet alleen een toeristische attractie was.

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, is een spoorwegstation van National Rail aan de North Wales Coast Line in Anglesey in Wales. Het station is eigendom van Network Rail en wordt beheerd door Transport for Wales.

 

Uiteraard nemen we hier een magneetje mee. Maar die scones zagen er ook goed uit, lekker voor straks op de Ferry.

Ja nu gaan we op weg naar de haven en naar Ierland.

 

En dan komen we weer in het havengebied ditmaal in Holeyhead. We zien daar op een heuvel een gedenknaald staan.

 Holyhead, Isle of Anglesey

Op een kleine heuvel met uitzicht op het treinstation en de haven van Holyhead staat een gedenkteken voor kapitein John MacGregor Skinner. Na een vooraanstaande militaire dienst schipperde hij van 1799 tot 1832 een postpakketschip tussen Holyhead en Dublin, toen hij en de metgezellen van zijn schip in een storm niet ver van Holyhead overboord werden gespoeld door zijn peddelstoomboot 'The Escape'. De mensen van Holyhead zamelden geld in om een monument te bouwen als gedenkteken voor deze opmerkelijke zeekapitein die, 70 jaar oud was toen hij stierf en 59 jaar in openbare dienst had doorgebracht. We rijden langs de securety en ja daar hoort ook een controle bij Wij mochten verder 

 

En met deze foto's sluit ik de pagina af! We gaan zo op de Ferry en vertrekken naar Ierland Waar we aan komen in Dublin.

Ierland